Paul Schrader - A kártyaszámláló

kártyaszámláló

A szerencsejátékról szóló filmek sajátos drámával rendelkeznek, mert értelemszerűen a kockázatról szólnak. Nem mulatság nézni, ahogy valaki körültekintő és óvatos, hanem azt látni, hogy valaki állandóan a jólétét teszi kockára, kétségbeesett, irracionális reményében, hogy a One Big Score-ban… nos, a szerencsejátékos filmekben a szerencsejátékosok sok tekintetben olyanok, mint az a veterán zsaru. aki a One Last Case-t nyugdíj előtt veszi. Általában nem érik el nyugodt otthoni életüket az állam felső részén, számolva a nyereményüket.

Így Paul Schrader The Card Counter című filmjének megjelenésével úgy döntöttünk, hogy visszatekintünk néhány, a szerencsejátékról szóló legjobb filmre. Megjegyzés a módszertanhoz: Megpróbáltunk meggyőződni arról, hogy a szerencsejátékot hangsúlyozzuk a film helyett. A Rounders határozottan a szerencsejátékról szól. Inkább a szerencsejátékról szóló filmek felé fordultunk. Szerencsére ezek közül sok önmagában is nagyszerű film.

Régi kedvenc klasszikus filmek

Klasszikus filmek

Vegas Vacation (1997)

Rendben, tehát tudjuk, hogy ez nem túl jó film: valószínűleg ez a legrosszabb Vacation film, kivéve talán azt a szörnyű újraindítást Ed Helmsszel. De ezt csak el kell kényeztetnie velünk, mert talán minden idők legviccesebb, leghülyébb kaszinópoénja van benne. Alapvetően Clark Griswoldban szerencsejáték függőség alakul ki, és egy Marty nevű kártyaosztó kínozza, akit – fantasztikusan – Wallace Shawn alakít. Az ötlet, hogy egy ilyen játék létezne, alapvetően összefoglalja Las Vegast és általában a szerencsejátékokat. Talán ez a lehető legőszintébb kártyajáték.

Lucky You (2007)

A most már könyörületesen lehűtött World Series of Poker őrület hevében készült, a néhai Curtis Hanson azonnal leállította fantasztikus Los Angeles Confidential/Wonder Boys/8 Mile/In Her Shoes futamát ezzel a többnyire elcsépelt sztorival egy szupersztár pókerről. játékos (Eric Bana), akinek bonyolult kapcsolata van még nagyobb szupersztár pókerjátékos édesapjával (Robert Duvall). Milliószor láttuk ezt a történetet millió jobb sportfilmben – ennek még egy Big Game is van a végén –, de Bana és Duvall is talál némi igazságot a karakterükben. Ez a film katasztrófa volt a pénztáraknál, és Hanson forró szériája véget ért.

21 (2008)

Az MIT-csapat közel egy évtizede verődő MIT-csapat igaz (ha a szerző díszítette) története alapján a 21 egy érdekes matematikai és üzleti sztorit egyfajta buta rablásfilmmé alakít, amelyben sok fiatal, jóképű színész szerepel ( Jim Sturgess, Kate Bosworth, Aaron Yoo, Jacob Pitts, és még Josh Gad is) megpróbálta áthúzni egyet Kevin Spacey-n. Spacey itt különösen nagy népszerűségnek örvend, és a filmet azért kritizálták, mert „kifehérítette” a szereposztást, ami a többnyire ázsiai-amerikai valós játékosokat általános fehér emberekké változtatta. De egy rövid pillanatra, mielőtt Spaceyt elrabolják és megverik egy szállodai szobában, érdekes pillantást vethet az intelligens szerencsejáték mögött meghúzódó tudományra. De csak egy pillanatra.

Let It Ride (1989)

Különös kis vígjáték egy örök vesztes szerencsejáték-függőről (Richard Dreyfuss). Ez csak arra ösztönzi őt, hogy keményebben törjön és folytassa, és bár ez katasztrófává válhat egy olyan filmben, mint például a Vágatlan drágakövek, ez csak egy 80-as évekbeli szokatlan vígjáték. A Let It Ride még mindig sok komikus futásteljesítményt kap Dreyfuss mániájából, és sokat tesz Teri Garr, Jennifer Tilly és David Johansen nagyon szórakoztató mellékelőadásaiban. De mondjuk ezt nem mutatják be az Anonymous Szerencsejátékosok találkozóin.

Maverick (1994)

Volt idő, amikor Mel Gibsont olyan könnyed és élettel teli vezető embernek tartották, hogy egy nagy költségvetésű stúdiófilm kártyacápaként és szélhámosként is kiteljesedhetett. Az 50-es évek népszerű televíziós sorozata alapján (és a sorozat főszereplőjével, James Garnerrel) a Maverick egy kicsit dagadt mesterkedés, túl hosszú és túlságosan tele van epikus és valószínűleg szükségtelen nyugati hatókörrel. Richard Donner. De a filmnek még mindig megvannak a maga örömei, nem utolsósorban Gibson haverja, Jodie Foster, aki remekül eljátssza azt a fajta bajba jutott női mellékszerepet, amelyet egyébként karrierje nagy részét elkerülve töltötte volna. Kár nézni, hogy ilyen szédült.

The Cooler (2003)

Ennek a tetszetős indie-nek a legjobb tulajdonsága a premisszája: Találkozz Bernie-vel (William H. Macy), egy profi vesztessel, akinek az a dolga, hogy tönkretegye bármely high-roller lázas sorozatát. A The Cooler szomorú, vicces karaktertanulmányként kezdődik egy gyógyuló szerencsejáték-függőről, aki még mindig hatalmas adósságban van Alec Baldwin kemény fickó főnökével szemben – ő ledolgozza, amivel tartozik azzal, hogy a srác „hűvösebbje” volt –, de a szerelem egy jó nő (Maria Bello fáradt koktélpincérnője) csak megváltoztathatja a szerencséjét. Wayne Kramer rendezői debütálásában a realizmus háttérbe szorul a romantika és a közönségkedvelő hangulat mellett, és a folytatás nem olyan szórakoztató, mint a beállítás.

Ocean's Eleven (2001)

Gyakran filmszereplők, akiket kijózanító, figyelmeztető mesékként mutatnak be. Senki sem szólt Steven Soderbergh-nek, aki a csikorgó Rat Pack kapribogyó remake-jét jazzes, flottalábas robbanássá változtatta. A korai jelenettől kezdve, amikor George Clooney és Brad Pitt rendkívül menő karakterei a kártyaasztalnál találkoznak, egyértelmű, hogy ez az Ocean's Eleven a modern Vegas elegáns, beképzelt szellemét árasztja majd, ami mind előkelő felnőttek élvezete és nagyon kevés tényleges degenerált viselkedés. . Soderbergh együttese kifogástalanul öltözött, és soha nem nyűgös, és olyan feltűnést kelt, amit az igazi szerencsejátékosok szeretnének. A filmrendezőt nem érdeklik a szerencsejáték bonyodalmai, és szerinte a játékok metaforái is butaságok.

Molly’s Game (2017)

Ha sérelmezi Aaron Sorkin mutatós, mindent tudó hozzáállását a forgatókönyveiben, akkor figyelmeztetés: rendezői debütálása a Sorkin-korszak Oscar-díjasa. A Molly’s Game Molly Bloom, egy korábbi bajnok síelő memoárján alapul, aki egy szörnyű baleset után karriert váltott, és figyelmét az underground póker világára irányította. Jessica Chastain beképzelt kobra, mint Molly, végigvezet minket ezen az illegális, de rendkívül addiktív és jövedelmező ökoszisztémán, miközben a nagy tétű játékok szervezésének királynője lesz. Ez a thriller túlságosan büszke saját okosságára – ez egy krónikus Sorkin-hiányosság –, de érzi Molly rohanását, és találkozik néhány igazán szívszorító karakterrel, köztük Bill Camp reménytelen szerencsejátékosával. Borzasztó nézni, ahogy lassított felvételben fullad meg.

Casino (1995)

"Vegasban mindenkinek figyelnie kell a többiekre." 1973-ban Robert De Niro játszotta a veszélyes, kiszámíthatatlan forrófejűt Harvey Keitel értelmes maffiózójával szemben a Mean Streetsben – pár évtizeddel később De Niro volt az az ember, akit a kötelezettségek nehezítettek rá. Gengszter, aki igyekszik „a helyes módon” csinálni a dolgokat, csak hogy aláássák forrófejű haverja (Joe Pesci) és egy ambiciózus nő (Sharon Stone), akiben nem szabad megbíznia. Szeretnéd megérteni Vegas belső működését? Martin Scorsese szövevényes drámája neked szól, és megörökíti a Sin City evolúcióját, amely több éven át a sivártól a fertőtlenítetté vált. Ahogy korábban a GoodFellas-nál tette, Scorsese megérti, hogyan működik az amerikai vállalkozás a bűnözői alvilágban – és azt is, hogy az egyéneket hogyan tapossák el útközben.

The Hustler (1961)

Ha figyelembe vesszük filmes rangsorunk paramétereit, azt kell mondanunk, hogy a Hustler nem olyan jó film, mint a folytatása, A pénz színe (melyet később a listán talál meg) … de összességében valószínűleg jobb film.. Az 1961-es eredeti kevésbé foglalkozik a Tom Cruise–Paul Newman filmsztárok csapnivalójával, és inkább a hűségre, az integritásra és az ambícióra összpontosít. Newman Fast Eddie Felsonja olyan, mint Cruise karakterének egy érdekesebb változata, és Jackie Gleason Minnesota Fats című filmjének legyőzéséért folytatott harca emberibb, lélektelibb narratívát követ, mint egy tipikus sportfilmes ív. Minél kevésbé van szó a medencék nyüzsgéséről, annál jobb… ami nagyszerű, de lejjebb tartja ezen a listán.

Bugsy (1991)

A Las Vegas-i eredettörténet, a Bugsy elsősorban Bugsy Siegelről, egy gengszterről szól, aki a sivatagba utazik, és meg van győződve arról, hogy látta a maffia jövőjét. A pazar, előkelő és okos rendező, Barry Levinson Oscar-díjas drámája Siegelt követi nyomon a szerencsejátékok és a kaszinók mekkájáról szóló, quixotikusnak tűnő álmában, Warren Beatty pedig lelkesen játssza őt, mint a szenvedélyes embert, de talán nem elég ok. A Bugsy kevésbé a szerencsejátékról szól – bár Siegel minden bizonnyal megkockáztat –, mint a Sin City zűrzavaros születéséről, ami lenyűgözőnek bizonyul, még akkor is, ha a film csillogó, presztízsképei egy kicsit korlátoznak.

Atlantic City (1980)

Mára a szerencsejátékok legalizálása a Hail Mary utolsó erőfeszítése lett sok pénzügyileg erodáló városi területen, mint például Detroit, St. Louis és mások – de Atlantic City tette ezt először. Louis Malle szívszaggató, de mégis elbűvölő, sőt királyi Atlantic Cityje egyszerre megragadja Atlantic City veszedelmét – ami a szerencsejáték legalizálásához vezetett – és a szegény álmodozók reményét, amely még mindig ott lóg. A John Guare által írt forgatókönyvben a film egy őszinte, régimódi filmsztár alakítását mutatja be Burt Lancastertől, valamint egy fiatal Susan Sarandontól a kaszinó pincérnőjének lebilincselő fordulatát, aki arról álmodik, hogy díler legyen, de egy volt férj, akit megtehet. ne rázza meg. A film egyszerre keltezett és időtlen, egy konkrét pillanatot ragad meg, amelynek folklór ereje van.

Eight Men Out (1988)

John Sayles történelmi drámája az 1919-es Black Sox-botrányról, amikor a chicagói White Sox tagjai (köztük a legendás Shoeless Joe Jackson) a szerencsejátékosoknak dobták a World Series-t, különösen tanulságos manapság, amikor a profi sport a tanulságokat figyelmen kívül hagyva szívből felkarolta a szerencsejáték-bevételeket. a múlté. Az Eight Men Out története kevésbé a játékosok korrupciójáról szól, mint inkább a munkaerő-menedzsment konfliktusáról: a játékosok nem kapzsiságból, hanem kétségbeesésből javítják a sorozatot, amikor tulajdonosuk nem hajlandó megjutalmazni őket egy hihetetlen szezonért. A szerencsejáték maró hatása az elmúlt években többnyire feledésbe merült, de a Eight Men Out emlékeztet bennünket a veszélyeire.

The Color of Money (1986)

Paul Newman megnyerte egyetlen Oscar-díját A pénz színéért, és újra felkereste Fast Eddie Felson karakterét, akit az 1961-es The Hustlerben alakított. A folytatás egy film egy idősödő medencecápáról egy válaszútnál. „Le kellett hagynia a szerencsejátékkal” – mondta Scorsese a Conversations With Scorsese-ben. „Bizonyos módon másfajta nyüzsgővé vált, aki szeszesitalt árult. De nem tudott ellenállni a játék örömének. Úgy értem, nem csak a biliárd, hanem az élet játékának élénkítése, ami az igazi hazárdjáték.” Ez az idézet alábecsüli a film figyelmeztető hangvételét – ahogyan a karaktereit, köztük Tom Cruise felkapott biliárdjátékosát, Vincentet, olyan személyekként jeleníti meg, akik feláldozták az életüket egy olyan játékban, amely nem szereti őket vissza. Ez nem Scorsese legjobb filmjei közé tartozik – és ahogy korábban is mondtuk, a The Hustler a jobb általános film –, de szilárd és kétségbeejtő. Scorsese maffiózóihoz hasonlóan ők is mágneses emberek, de nem olyanok, akikkel a való életben szívesen eltöltene időt.

The Sting (1973)

Ki mondta, hogy a szerencsejáték nem lehet igazán szórakoztató? Ez a legjobb film díja tiszta élvezetet áraszt… nos, hacsak nem ütközik Shaw-val (Paul Newman) és Kelly-vel (Robert Redford), azaz. Ez a két szélhámos úgy dönt, hogy legyőz egy szerencsétlen maffiózót (Robert Shaw), és kidolgozott fogásuk a kártyajátékokat és a lóversenyeket foglalja magában. Shaw és Kelly tervének mesterkedéseinek megértése nem számít – egyszerűen öröm nézni, ahogy a karakterek (és a rendező, George Roy Hill) egyetlen nagy, elektromos narratív sportággá alakítják a Stinget. Íme néhány nyertes, akiknek könnyű szurkolni.

Owning Mahowny (2003)

Ha levetkőzöd a szerencsejáték állítólagos csillogásáról és csillogásáról, és a bénító, nyomasztó függőségre koncentrálsz, megkapod az Owning Mahowny-t, egy kanadai bankigazgató (Philip Seymour Hoffman) igaz történetét, aki pénzt lopott el a bankjából. Hoffman, ahogy az várható is volt, zseniális a szerepben, egyformán megfoghatatlan és szánalmas, olyan ember, aki tehetetlen, hogy uralkodjon magán, de minden tőle telhetőt megtesz, hogy kitartson, ameddig csak tud. A film annyira Hoffman frekvenciájára van hangolva, hogy szinte túl távol van a nézőtől: Mahownyja annyira a saját fejébe van zárva, hogy nincs lehetőségünk bejutni. De ez valószínűleg olyan közel áll a rettegéshez, ami valójában. szeretek szerencsejáték-függőségben szenvedni, mint amilyenre egy film valószínűleg képes.

Rounders (1998)

Ezt minden alkalommal elmondjuk, amikor a Roundersről írunk, de ez igaz marad: „Alapvetően a Citizen Kane a szerencsejáték-függők számára, és… tökéletesen megfelel mindenki másnak.” Ez előrébb helyezi ezen a listán, mint szinte bármelyik másikon, de kiváló munkát végez, hogy megragadja a profi pókerjátékos lét csapnivaló, kábítószeres férfiasságát. (Vagy legalábbis a 90-es évek végén.) Örülünk, hogy Matt Damon végül kinőtte ezeket a szerepeket, de egy ilyen mellékszereplő (John Malkovich! John Turturro! Martin Landau! Famke Janssen! Még Bill Camp is!) ). Mégis: Lásd a Cincinnati gyereket, emberek. (Hamarosan ez is felkerül a listára.)

Hard Eight (1996)

Paul Thomas Anderson első filmje, a Coffee & Cigarettes című rövidfilm kibővítése (a főszerepben egy Sydney nevű karakterrel, akit Philip Baker Hall játszott korábban a Midnight Run című filmben), nagy fájdalmat okozott az újonc filmrendező számára, a filmet majdnem elvesztette. a jogokat (és akinek a címét híresen utálja). És bár nem állja meg a helyét a PTA remekművei, ez egy figyelemre méltó debütálás, egy szomorú, magányos férfi tanulmánya, aki megtanulta túlélni Las Vegas alvilágát azáltal, hogy csendben és szerényen viselkedik, amíg nem találkozik olyan emberekkel, akiknek szükségük lehet rá. Segítség. Kevésbé mutatós, mint azt Anderson első filmjétől várná – igazán bravúros dolgait a Boogie Nights-ra mentette –, de mélyen megindító: úgy tűnik, a film megérti Las Vegast, és azokat a férfiakat, akiket nem vesz észre, amikor ott van. szinte transzcendens szint.

Uncut Gems (2019)

Valahányszor látjuk az „Így nyerek” mémet a közösségi médiában, nem tehetjük meg, hogy nem gondolunk… tudod, az a pillanat az Uncut Gemsben igazán szívszorító. A megérdemelt viták ellenére, amelyek arról szólnak, hogy Josh és Benny Safdie thrillere hihetetlenül intenzív, pontosan az marad ki, hogy miért olyan idegtépő. És ez azért van így, mert Howard, akit Adam Sandler csodálatosan alakít, egy reménytelen szerencsejáték-függő, aki nem tudja abbahagyni, amíg teljesen meg nem semmisíti magát. A Uncut Gems ragyogása abban rejlik, hogy Howard képes beszippantani minket a betegségébe, és egy pillanatra is arra késztet bennünket, hogy igen, talán képes lesz lehúzni ezt az őrült kapribogyót, amit kitalált – igen, talán így nyer. Soha nem moralizálva a halálra ítélt főszereplőjüket, Safdie-ék egyenesen az ereinkbe fecskendezik a mániáját, miközben végiglovagolják őrült rohanását. Mégis itt van a legőrültebb rész: a film tragikus fináléjának megtekintése után érdemes azonnal visszatérni az útra. A függőség valahogy ilyen.

The Gambler (1974)

James Toback, akit azóta mindenféle problémás viselkedés vádjával sújtottak, saját szerencsejáték-függőségére alapozta forgatókönyvét, de ami a Szerencsejátékosban – az 1974-es James Caan-verzióban – nyilvánvalóan nem a 2014-es Mark Wahlbergben – az a nagyszerű. a címszereplő kevésbé a szerencsejáték megszállottja, mint a veszély, sőt az önpusztítás. Axelje egyszerűen azért köt fogadásokat, hogy egyre mélyebbre ásja magát a bajban. Ez enyhén szólva veszélyes helyzet egy szerencsejátékos számára, de Caan elad minket Axel kétségbeesett hajsza miatt a következő rohanásra.

California Split (1974)

A történet szerint Robert Altman elküldte Elliot Gouldnak a forgatókönyvet California Splitbe, abban a reményben, hogy Charlie-t, egy szerencsejátékost játssza majd, aki összebarátkozik Bill-lel (George Segal). „Mindig is szerettem volna eljátszani ezt a fickót” – mondta Gould a rendezőnek, mire Altman így válaszolt: „Te vagy ez a srác.” Remélhetőleg nem – Charlie függősége meglehetősen súlyos –, de a színész csodálatos hatást fejtett ki laza bájjából, miközben Segallal dolgozott, akit nem annyira érdekelt a szerencsejáték. A két férfi bájos bája a ’70-es évek társalgó mozijának egyik vízjelében teszi ezt nem csak egy nagyszerű haverfilmmé, hanem a fiúk-lesz-fiúk barátság gyönyörű felfedezésévé is. És persze van egy csomó szerencsejáték, amit Altman lezser mesterien filmez, így lehallgathatjuk a világot benépesítő furcsa karaktereket és veszélyes furcsaságokat. A California Split továbbra is a rendező talán leginkább alulértékelt klasszikusa – és a zsigeres befejezése annyira tompa, mégis tökéletes.